بهترین خودروی چینی دست دوم در بازار ایران کدام است؟
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، به نقل از پدال، در سالهای اخیر، بازار خودرو ایران شاهد رشد چشمگیر حضور خودروهای چینی بوده و امروزه بخش قابلتوجهی از انتخابهای خرید در دسته بهترین خودروی چینی دست دوم شکل میگیرد. افزایش تنوع محصولات، بهبود نسبی کیفیت در نسلهای جدید و گستردهتر شدن شبکه خدمات پس از فروش باعث شده خریداران هنگام جستوجوی ماشین چینی دست دوم با گزینههای متنوعی روبهرو شوند. در این میان، بسیاری از خریداران به دنبال یافتن بهترین ماشین کارکرده چینی هستند؛ خودرویی که از نظر دوام، هزینه نگهداری، بازار قطعات و ارزش خرید در سطح قابلقبولی قرار داشته باشد.
افزایش سطح توقع مشتریان، تنوع بالای محصولات، ارتقای کیفیت نسلهای جدید و رشد بازار قطعات یدکی باعث شده بخش خودروهای چینی کارکرده در ایران به یکی از پویاترین و جذابترین بخشهای بازار تبدیل شود. در ادامه قصد داریم تا بهترین خودروهای چینی کارکرده زیر یک میلیارد تومان در بازار ایران را معرفی کنیم.
بهترین خودروی چینی دست دوم بازار ایران
امویام X۳۳ New مدل ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵

حدود یک دهه پیش، X۳۳ مشهورترین شاسیبلند چینی بازار کشورمان محسوب میشد. این خودرو که اولین کراساوور مدیران خودرو بود، ابتدا در سال ۱۳۸۹ با پیشرانهٔ ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دستی به بازار آمد. سپس مدیران خودرو از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵، نسخهٔ دوم این کراساوور را به بازار فرستاد که در قسمت جلو فیسلیفت نسبتاً بزرگی را تجربه کرده بود و با نام X۳۳ نیو عرضه شد. تغییر مهم این نسخه اما تجهیز به گیربکس اتوماتیک CVT بود که به همان موتور قبلی با ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور متصل میشد. X۳۳ نیو در داخل نیز به داشبورد جدیدی مجهز شد که نمای بروزتری داشت. در حال حاضر، نمونههای کارکردهٔ این نسخه از X۳۳ با گیربکس اتوماتیک و کارکرد زیر ۲۰۰ هزار کیلومتر را میتوان با قیمتی بین ۸۰۰ میلیون تا ۱.۱ میلیارد تومان پیدا کرد.
جک J۵ اتوماتیک مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۶

کرمان موتور در سال ۱۳۹۲ سدان J۵ را ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری و گیربکس دستی به بازار فرستاد. این خودرو به لطف طراحی پینینفارینا، یکی از زیباترین خودروهای چینی آن سالها محسوب میشد و حتی هنوز هم ظاهر هماهنگ و چشمنوازی دارد. J۵ در بازار محدود کم تنوع کشورمان به خودروی محبوبی تبدیل شد و کرمان موتور خیلی زود نسخهٔ اتوماتیک آن را با پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری قویتر روی خط تولید برد. این نسخه ۱۴۱ اسب بخار قدرت و ۱۶۵ نیوتن متر گشتاور داشت که حتی در قیاس با خودروهای توربوشارژ چینی امروزی هم ارقام قابلتوجهی هستند. انتقال نیرو هم توسط یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگرفت. هماکنون نمونههای کارکردهٔ J۵ اتوماتیک بسته به مدل و کارکرد بین ۵۵۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
جیلی امگرند مدل ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴

یکی از معدود خودروهای چینی وارداتی به کشورمان جیلی امگرند بود. این خودرو به لطف تبلیغات گسترده و کیفیت بالاتر محصولات جیلی نسبت به دیگر خودروهای چینی، در بازار ایران مورد استقبال قرار گرفت. امگرند در دو نسخهٔ سدان و هاچبک به ایران آمد که نسخهٔ سدان آن بیشتر خریدار داشت. علیرغم فروش مناسب اما امگرند تنها حدود دو سال وارد شد و به دلیل مشکلات مدیریتی شرکت واردکننده، پس از مدت کوتاهی واردات آن متوقف شد. به همین دلیل، نمونههای کارکردهٔ این سدان چینی علیرغم مشخصات فنی قابلقبول، با کمیابی قطعات مواجه هستند. امگرند به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۱۳۷ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور دارد. این خودرو در نسخههای دستی و اتوماتیک CVT عرضه میشد.
دانگفنگ H۳۰ کراس مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸

این کراس هاچبک چینی که روی پلتفرم قدیمی سیتروئن ZX ساخته شده، در اواخر سال ۱۳۹۴ روی خط تولید ایرانخودرو رفت تا رقیبی برای ساندرو استپوی باشد. مزیت مهم H۳۰ کراس نسبت به دیگر خودروهای چینی، استفاده از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری TU۵ بود که از لحاظ تعمیرات و قطعات یدکی شرایط بسیار بهتری دارد و این مزیت در نمونههای کارکردی اهمیتی دوچندان خواهد داشت. همچنین H۳۰ کراس از گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آیسین هم بهره میبرد و به همین دلیل بود که در زمان عرضه با استقبال خریداران مواجه شد. هماکنون نیز نمونههای کارکردهٔ H۳۰ کراس در قیاس با دیگر خودروهای چینی همرده قیمت بالاتری دارند. ایرانخودرو قصد عرضهٔ نسخهٔ سدان این خودرو را هم داشت که البته هیچگاه به نتیجه نرسید.
فاو بسترن B۵۰F مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵

گروه بهمن که با عرضهٔ سدانهای مزدا به شهرت رسیده بود، در سال ۱۳۹۲ سدان چینی فاو بسترن B۵۰ را روی خط تولید برد و یک سال بعد نسخهٔ فیسلیفت آن با نام B۵۰F به بازار آمد که از طراحی جدید جلو، پیشرانهٔ قویتر و تجهیزات ایمنی و رفاهی بیشتر بهره میبرد. این خودرو بر اساس پلتفرم قدیمی مزدا ۶ ساخته و توسط ایتالدیزاین طراحی شده است و بنابراین یکی از چینیهای کارکردهٔ قابلتوجه محسوب میشود هرچند که در زمان تولید خیلی با استقبال خریداران مواجه نشد. B۵۰F به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۱۴۲ اسب بخار قدرت و ۱۷۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. انتقال نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد. B۵۰F تا سال ۱۳۹۶ تولید شد و هماکنون میتوان تا مدل ۱۳۹۵ را با قیمت زیر ۸۰۰ میلیون تومان پیدا کرد.
امویام ۵۵۰ مدل ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶

مدیران خودرو در سال ۱۳۸۹ امویام ۵۳۰ را بهعنوان اولین سدان خود روی خط تولید برد که این خودرو در سال ۱۳۹۴ با سدان جدید ۵۵۰ جایگزین شد. این خودرو اما در اصل یک فیسلیفت بزرگ روی امویام ۵۳۰ بود که با همان قوای محرکهٔ قبلی یعنی موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با ۱۳۲ اسب بخا قدرت و ۱۸۰ نیوتن متر گشتاور ارائه شد. انتقال نیروی این موتور هم توسط گیربکسهای دستی و اتوماتیک CVT صورت میگرفت که البته عرضهٔ نسخهٔ اتوماتیک بسیار بیشتر بود و هماکنون نمونههای دستی خیلی کم پیدا میشود. یکی از مشکلات ۵۵۰ طراحی قدیمی و کسلکننده است درحالیکه خروجی پیشرانهٔ آنهم نسبت به حجم موتور پایین است اما در عوض استهلاک پایینی دارد و به لطف اشتراک قوای محرکه با ۵۳۰ که مدت زیادی در بازار حاضر بود، از لحاظ قطعات یدکی شرایط بهتری نسبت به دیگر چینیهای همدورهٔ خود دارد.
لیفان X۶۰ مدل ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷

پسازاینکه X۳۳ مدیران خودرو به موفقیت چشمگیری در بازار کشورمان دست پیدا کرد، رقبا هم دستبهکار شدند تا سهمی از این بازار پرسود کسب کنند. یکی از این رقبا کرمان موتور بود که لیفان X۶۰ را به بازار فرستاد. این خودرو ابتدا با گیربکس دستی در سال ۱۳۹۲ به بازار آمد و حدود سه سال بعد یعنی از اواسط سال ۱۳۹۵، کرمان موتور تولید نسخهٔ اتوماتیک آن را هم آغاز کرد. به دلیل تعداد اندک شاسیبلندها در بازار کشورمان در آن سالها، X۶۰ با استقبال مناسبی مواجه و تا سال ۱۳۹۷ تولید شد. این کراساوور چینی به یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۱۲۶ اسب بخار قدرت و ۱۶۸ نیوتن متر گشتاور دارد و در نسخهٔ اتوماتیک به یک گیربکس CVT متصل میشود. نمونههای کارکردهٔ X۶۰ هماکنون بسته به مدل، میزان کارکرد و نوع گیربکس بین ۵۵۰ تا بیش از ۸۰۰ میلیون تومان قیمت دارند.
برلیانس H۳۳۰ اتوماتیک مدل ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۷

سایپا از اواسط دههٔ ۹۰ شمسی مونتاژ دو مدل سری H۲۰۰ و H۳۰۰ برلیانس را در نسخههای دستی و اتوماتیک آغاز کرد و توانست نظر خریداران زیادی را جلب کند. دراینبین، مدلی که بیشتر موردتوجه قرار گرفت، سری H۳۰۰ و خصوصاً نسخهٔ سدان آن با نام H۳۳۰ بود. تولید این خودرو از اسفند ۱۳۹۳ آغاز شد و اولین نمونههای آن با مدل ۱۳۹۴ به خریداران تحویل داده شد. H۳۳۰ ابتدا با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری مشترک با سری H۲۰۰ عرضه میشد اما از اسفند ۱۳۹۶ سایپا آن را به پیشرانهٔ قویتر ۱.۶۵ لیتری با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور مجهز کرد. در این نسخه گیربکس اتوماتیک هم بهبود یافت. در حال حاضر، آخرین نمونههای H۳۳۰ مدل ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ با گیربکس اتوماتیک از ۹۰۰ میلیون تومان تا بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارند اما نمونههای دستی مدل پایینتر حتی با قیمت زیر ۶۰۰ میلیون تومان هم پیدا میشود.
زوتی آریو مدل ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸

این خودرو درواقع زوتی Z۳۰۰ نام دارد که در طراحی بیرونی کپی کاملی از تویوتا آلیون است و اولین بار در نمایشگاه پکن ۲۰۱۲ رونمایی شد. سایپا ابتدا این خودرو را بهصورت وارداتی در مدل ۲۰۱۴ به ایران آورد و از سال ۱۳۹۴ مونتاژ آن را ابتدا با نام S۳۰۰ و سپس آریو آغاز کرد. بااینحال، آریو آنطور که سایپا انتظار داشت موردتوجه قرار نگرفت و هرچند تا سال ۱۳۹۸ روی خط تولید ماند اما هیچگاه بازار پررونقی نداشت. هماکنون نیز نمونههای کارکردهٔ آریو بازار ضعیفی دارند ولی به لطف قیمت مناسب، میتواند گزینهٔ قابلتوجهی باشد. این سدان چینی که در اختیار ناوگان تاکسیرانی هم قرار گرفت، به یک پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری چهار سیلندر مجهز است که ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور دارد و نیروی خود را به یک گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد.
۵۸۳۲۲