انواع ترمز دوچرخه را بشناسیم
ترمز کارآمد در کیفیت دوچرخه سواری ما بسیار مهم است و از این رو این محصول در طول سالها پیوسته تکامل یافته است. این تکامل پیوسته به طور کلی توسط شرکتهای تولید کننده در تلاش برای حداکثر عملکرد ترمز، انواع مختلفی از ترمزهای دوچرخه را تولید کردهاند. در این مقاله قصد داریم به شما انواع ترمزهای دوچرخه را در بازار فعلی معرفی کنیم. اما قبل از هر چیز باید عملکرد و قطعات مختلف ترمز را بهتر بشناسیم. ترمزهای مختلفی از نظر استفاده، کیفیت و قدرت وجود دارند که بسته به نوع دوچرخه و شرایط استفاده متناسب خواهند بود.
ترمز های ویبریک یا گازانبری دوچرخه
ترمز های وی بریک یا گازانبری در حال حاضر پرکاربردترین ترمز در میان ترمزهای دوچرخه است. این ترمز ساختار قاب کابل را ندارد و نصب و تنظیم آن بسیار آسان تر است. در این نوع ترمز دوچرخه بازوی نیروی ترمز V طولانی است، بنابراین کارایی ترمز بالاتر است. این نوع ترمز به طور عمده با مزایای وزن سبک، ساختار ساده، هزینه ارزان و نگهداری آسان، به طور گسترده ای در طول سالهای متمادی تولید و در انواع دوچرخه استفاده شده است. این ویژگیها باعث شده که ترمز های وی بریک یا گازانبری به عنوان یک گزینه مناسب برای دوچرخه ها محسوب شوند. همچنین، به دلیل وزن سبک، هزینه ارزان و نگهداری آسان، این ترمزها در طول سالهای متمادی مورد استفاده قرار گرفته و توسط تولیدکنندگان دوچرخه به طور گسترده ساخته شده اند.
ترمزهای Cantileverدوچرخه
ترمز Cantileverبسیار شبیه به نوع قبلی است اما به دلیل آن که نیروهای مؤلفه را در کابل حامل یا straddle تولید می کند تولید کنندگان دوچرخه در ساختار این ترمز قطعات قاب اضافی را حذف کرده اند تا آن را ساده تر و سبک تر کنند، اما به همین دلیل نیز لازم است تا بازخورد نیروی بیشتری را برای ترمز فراهم فراهم کنید ، که این هم باعث می شود فاصله ترمز شما طولانی تر شود. این به معنی آن است که دست شما نیز بیشتر خسته می شود و نیروی بیشتری نیز نیاز دارید تا دوچرخه را نگه دارید. بنابراین، این نوع ترمز عملا در حال حاضر در حال حذف شدن از بازار است و در حال حاضر بیشتر برای دوچرخه های سطح پایین و ارزان قیمت استفاده می شود. البته در سال های گذشته این نوع ترمز را دوچرخه سواران کوهستان به خوبی به یاد می آورند. زیرا در گذشته تولید کنندگان بیشتری از این نوع ترمز در دوچرخه های کوهستان استفاده می کردند.
ترمز کالیپر:
ترمز کالیپر با استفاده از کشیدن صفحات ترمز که دارای ساختار فلزی C شکل است، به دور طوقه های چرخ ها، اثر ترمز را ایجاد می کند. این نوع ترمز دارای ساختار ساده و آسان برای نگهداری و ارزان برای تعمیرات است. با این حال، بازوی ترمز کالیپر کوتاه تر است و نیروی ترمز ضعیف تر از ترمز Vبریک است، بنابراین می توان گفت که نیروی بازوی دسته ترمز که با ترمز کالیپر مطابقت دارد، به طور کلی طولانی تر است و در این صورت شما در مقایسه با ترمز وی بریک مجبور هستید نیروی بیشتری را صرف کنید و دوچرخه شما نیز در مسیر طولانی تری می ایستد. این ضعف طراحی در این ترمز های دوچرخه می تواند باعث خستگی دست در هنگام ترمزگیری و مشکلاتی که در نگهداشتن دوچرخه در هنگام سواری برای دوچرخه سوار پیش می آید ایجاد کند. پس بهتر است در هنگام خرید این نوع ترمز یا دوچرخه هایی که با این نوع ترمز تجهیز شده اند دقت لازم را انجام دهید.
ترمز دیسکی دوچرخه:
ترمز دیسکی دوچرخه را البته می توان در سال های اخیر بیشتر محبوب دانست. با تحولاتی که در بازار تولید قطعات دوچرخه در سال های اخیر رخ داده است این نوع از ترمز که بیشتر با سیستم هیدرولیک استفاده می شود بیشتر و بیشتر نیز مورد توجه قرار گرفته است. این تکنولوژی ترمز از طریق عملکرد کالیپرهای ترمز روی روتور ترمز یا همان دیسک برای رسیدن به اثر ترمز قابل استفاده قرار می گیرد. البته همین جا باید بگوییم که این نوع از ترمز بطور عمده دارای دو نوع می باشد: ترمز دیسک هیدرولیک و ترمز دیسک مکانیکی. ترمز دیسک از دسته ترمز، لوله هیدرولیک یا کابل ترمز، کالیپر، صفحات ترمز و روتور دیسک تشکیل شده است. در بازار فعلی کشورهای پیشرفته جهان، عموما دوچرخه های پایین رده با ترمز دیسک مکانیکی مجهز هستند، در حالی که دوچرخه های میان رده تا بالا رده از ترمز دیسک هیدرولیک استفاده می کنند. در واقع ترمز های دیسک مکانیکی به جای سیستم هیدرولیک برای انتقال نیرو از دسته های ترمز به دیسک ترمز از سیم یا کابل ترمز استفاده می کند.
ترمز طبلی
ترمز طبلی به این روشی کار می کند که وقتی که صفحه های ترمز به سطح داخلی آن که شبیه به طبل است لمس می کنند تا اصطکاک ایجاد شود، سپس این اصطکاک باعث می شود طبل متوقف شود تا اثر ترمزگیری را ایجاد کند. عموما این ترمز های دوچرخه دارای مقاومت بالا در برابر شکستن بوده و تعمیر آن ها آسان است، اما مشکلی که این ترمز های دوچرخه دارند دفع حرارت است که در آن ها مسئله ساز است. در حال حاضر، ترمز طبلی در دوچرخه های شهری عادی یا دوچرخه های برقی هنوز استفاده می شود وبعضی از تولید کنندگان دوچرخه هنوز هم از آن ها در دوچرخه های خود استفاده می کنند.
ترمز رولر
ترمز رولر یک سیستم ترمز است که اصلا توسط شرکت معروف شیمانو برای دوچرخه های شهری یا تفریحی اختراع شده است. این ترمز های دوچرخه عموما دارای مزایای بازده بالای ترمز ، پاسخ ترمز سریع، حساسیت بالا، عملکرد آسان، صرفه جویی در نیرو، مقاومت بالا در برابر شکستن، مجهز به پره بزرگ برای دفع حرارت، درگاه تزریق مستقل چربی، عمر طولانی و بسیاری مزایای دیگر است. اخیرا این ترمز پیشرفته دوچرخه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اصل کار ترمز رولر این است که وقتی ترمز گرفته می شود، قطعه داخلی ترمز رولر و دیسک رولر می چرخند تا کفشک های ترمز را بالا ببرند و با حرکتی شبیه به آسیاب کردن سرعت چرخ ها را کاهش داده و عمل ترمز کردن اتفاق بیوفتد. اصلی ترین نقص ترمز رولر این است که خیلی سنگین بوده و بنابراین به ندرت در حال حاضر بر روی دوچرخه های کنونی استفاده می شود.
نتیجه گیری
حال که انواع ترمز های دوچرخه را شناختیم بهتر است در مورد اینکه کدام یک از این ترمز ها برای دوچرخه شما مناسب می باشد بحث کنیم. در این جا باید بگوییم در میان انواع ترمز دوچرخه، ترمزV بریک و ترمز دیسکی در حال حاضر بیشترین استفاده را در دوچرخه های امروزی دارند.
شما همواره می توانید از طریق چرخ آموز به عنوان سایت مرجع دوچرخه و دوچرخه سواری به یادگیری و آموزش تعمیرات دوچرخه و مسایل فنی آن آشنا شده و یا برای سفارش محصولات و یا خدمات در محل دوچرخه از کاشناسان خبره ما استفاده کنید. به یاد داشته باشید که مشاوره شما عزیزان با همکاران ما همواره رایگان بوده و شما می توانید با خیال آسوده از مشاوره رایگان کارشناسان چرخ آموز استفاده کنید.